Trivsel & Antimobbestrategi
,
Ørding Friskole skal være et trygt sted at være. Glade, trygge elever lærer bedst, og vi arbejder med at skabe en positiv gruppedynamik, der bygger på respekt og omsorg for hinanden. Som en Grundtvig-Koldsk børneskole, er dette arbejde en naturlig del af vort værdifællesskab.
Definition på mobning:
”En eller flere personers systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en social sammenhæng, hvor denne person er tvunget til at være”.
Dette gør skolen:
- Vi er synlige og nærværende voksne, der holder af og stiller krav til børnene.
- Vi informerer om vores mobbepolitik i ugebrevet, og informerer forældrene om at forebyggelse og håndtering af mobning også er et forældreansvar
- Vi drøfter og diskuterer mobning og trivsel på forældremøder
- Mobning indgår årligt som emne i skolearbejdet på alle klassetrin
- Om nødvendigt indhenter vi viden/sparring/supervision/hjælp udefra
Dette gøres på klasserne:
- Mobbedefinition forklare og drøftes jævnlig
- Der lægges vægt på, at eleverne er fortrolige med forskellen mellem venskabeligt drilleri og mobning
- Der arbejdes på klassen med, at det er et fælles ansvar at skabe et trygt fællesskab og undgå mobning.
- Der udarbejdes klasseregler og samværsregler
- Eventuelle problemer med mobning håndteres, og tages op i forbindelse med elevsamtaler og skole/hjem samtaler.
Dette gør eleverne;
- Eleverne skal kende mobbedefinitionen
- Eleverne skal trygt kunne henvende sig til klasselærer eller en af klassens andre lærere om et mobbeproblem, der så skal behandles af læreren.
- Dette indebærer en personlig samtale med diskussion af mulige tiltag for at løse situationen.
- Læreren og eleven aftaler i den forbindelse, hvordan og hvornår de igen skal snakke om mobbeproblemet.
Tiltag, der skal understøtte gode værdier og fællesskaber:
- Et aktivt forældresamarbejde
- 1 Ugentlig blokdag for alle på skolen, på tværs af årgange
- Følordning/ store og små sidder sammen ved morgensang
- Trivsel og mobning tages op som et emne på alle lærermøder.
- Der er klasselærer tid i skemaet med fokus på at arbejde med sammenhold, trivsel og tryghed.
- Enkelte elever har kontrakter med vi voksne, der fx kan handle om at opføre sig bedre i fællesskabet.
- Nul-tolerance over for mobning, herunder digital mobning (sms, chat m.m.). Der reageres i situationen eller så hurtigt som muligt.
- En sag om mobning undersøges med henblik på at fastslå hændelsesforløb, motiv og implicerede parter, for at undgå uretfærdige reaktioner.
- Der lægges vægt på, at eleverne er fortrolige med grænsen mellem drilleri og mobning. Og med at forskellige personer har forskellige grænser.
- Der lægges vægt på, at eleverne, om muligt, selv løser deres konflikter.
- Ofre for mobning gives opmærksomhed frem for mobberne.
- Ofre for mobning hjælpes til at få redskaber til at anskue situationen objektivt og til at hjælpe sig selv ud af situationerne.
- Ved systematisk mobning tages problemet op med alle involverede parter.
- Problemer med mobning og trivsel søges løst uden ansigtstab hos de involverede.
Arbejdsgang for læreren når mobbeproblemer opstår:
- Læreren taler med den elever, der oplever mobning
- I nogle tilfælde diskuteres problemet på klassen efter aftale med eleven
- De implicerede elevers forældre orienteres.
- Klasselæreren er koordinerende i forhold til bearbejdning af mobbeproblemer
Hvad gør du som forælder når mobbeproblemer opstår:
- Henvender dig til klasselæreren eller skolelederen
- Hvis emnet ønskes drøftet generelt, kan henvendelse også finde sted til skolebestyrelsen, forældrerådet eller som indlæg i ugebrevet.
Yderligere konsekvenser:
Hvis ovenstående tiltag og handlingsplaner ikke rækker til at løse problemet, kan der i nogle tilfælde være behov for yderligere konsekvenser for den/de elever, der udøver mobning. Dette kan omfatte:
- Tænkepause i form af fratagelse af legemuligheder i frikvarteret.
- Tænkepause i form eftersidning
- Tænkepause i form af hjemsendelse
I yderste konsekvens kan det være nødvendigt at ophøre samarbejdet med elever/forældre, der ikke kan eller vil indgå i et samarbejde om at undgå mobning.